دوشنبه, ۱۴ آذر ۱۴۰۱ / قبل از ظهر / | 2022-12-05
تاریخ انتشار : ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۶ |
193 بازدید
۰
2

یک پژوهشگر حوزه ارتباطات گفت: پلتفرم کلاب‌ هاوس به کاربران حس در لحظه بودن و تجربه ارتباط بی‌ واسطه را منتقل می‌کند و از آنجایی که گفت‌ و گو محور است، کشورهای خاورمیانه‌ ای اقبال بیشتری به این پلتفرم نشان داده‌اند. انجمن علمی – دانشجویی روزنامه‌ نگاری دانشگاه علامه طباطبایی تهران، یک برنامه زنده اینستاگرامی در مورد چیستی کلاب هاوس برگزار کرد و در این برنامه، این پلتفرم نوپدید را از منظر رسانه‌ای مورد تجزیه و تحلیل قرار داد.

به این پست امتیاز دهید
۱//۲//۳//۵/۴

آرین ابراهیمی‌ نژاد پژوهشگر حوزه ارتباطات و مدیر دفتر مطالعات تنظیم‌گری سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر از اهمیت بررسی تاریخ رسانه‌ ها سخن گفت و اظهار کرد: این رویکرد که از جنبه تاریخی نگاه کنیم تا بفهمیم کلاب‌ هاوس چیست و نکات مثبت و منفی کلاب هاوس را دریابیم، بسیار ضروری است. به نقل از ایسنا و به گزارش مجله آنلاین هفتگ، پژوهشگران ارتباطات، مبداهای مختلفی برای آغاز رسانه‌ در تاریخ رسانه‌های اجتماعی در نظر می‌گیرند. مثلا بعضی پژوهشگران مبدأ ارتباطات را به ۵۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح می‌برند. اکثر قریب به اتفاق پژوهشگران اما ظهور و توسعه اینترنت را نقطه عطفی در تاریخ رسانه اجتماعی می‌دانند.

وی با بررسی تاریخ رسانه‌های اجتماعی بعد از اینترنت، گفت: پیش از سال ۲۰۰۰ میلادی اتفاقات مهمی در این زمینه افتاد. شکل‌گیری وبلاگ‌ها و ایمیل‌ها و تنها چند سال بعد اولین شبکه اجتماعی شبیه رسانه‌های اجتماعی امروز، به وجود آمد. شبکه مای اسپیس جزو نسل اول رسانه‌ های اجتماعی است. شبکه‌ای برای افراد پروفایل می‌ساخت و افراد می‌توانستند درون اجتماع‌های ارتباطی بروند و با هم گپ بزنند. بنابراین می‌ توان گفت که همه‌ گیر شدن یا توسعه یافتن آنچه امروزه به عنوان رسانه‌ های اجتماعی می‌دانیم به سال ۲۰۰۲ یا ۲۰۰۳ برمی‌گردد.

به گفته این پژوهشگر، سایر پلتفرم‌ ها که مدل‌ های با ارزش یوتوب، توییتر و فیس‌ بوک هستند، قبل از سال ۲۰۱۰ پا گرفتند و تفاوت‌های جدی با سایر پلتفرم‌ها داشتند. مهم‌ترین خصیصه این شبکه‌ ها هم این است که خاصیت جدی به اشتراک‌ گذاری دارند. در واقع کاربر می‌تواند ایده‌ ها، متن‌ها و به‌طور کلی محتوا را به اشتراک بگذارد. عامل باقی ماندن این نسل از رسانه‌های جمعی همین خاصیت به اشتراک‌ گذاری بود. امکان دوست‌یابی و برقراری ارتباط با افراد و شرکت در اجتماع و گروه‌های بزرگ و کوچک نیز از دیگر خصلت‌های این شبکه‌هاست که آن را از نسل قدیم رسانه‌های اجتماعی متفاوت می‌کند.

مدیر دفتر مطالعات تنظیم‌گری ساترا ادامه داد: از اواخر سال ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ انقلاب بزرگی در بازار رسانه‌های اجتماعی شکل گرفت. این انقلاب با آمدن اسنپ‌ چت و اینستاگرام رخ داد. وقتی از واژه انقلاب استفاده می‌کنیم، یعنی تا قبل از این پلتفرم‌ها چندان نمی‌توان از چیزی به اسم “رسانه اجتماعی” سخن به میان آورد. در واقع باید به پلتفرم‌های قبلی نام “شبکه‌ اجتماعی” بدهیم و تفاوت بین آنها را بررسی کنیم. به عقیده این پژوهشگر از زمان تولد اینستاگرام و اسنپ‌ چت، جنس اشتراک‌ گذاری به سمت قالب‌ های خاص محتوایی حرکت کرد. مثلا کابران اینستاگرام فقط می‌توانستند عکس به اشتراک بگذارند یا دقیق‌ تر آنکه قالب پایه به اشتراک‌گذاری عکس است. هر چند که شبکه‌هایی مثل فیس‌بوک امکان به اشتراک‌ گذاری عکس را دارند اما اینکه یک رسانه اجتماعی عکس‌ محور باشد، تا قبل از اینستاگرام به وجود نیامده بود.

نکات مثبت و منفی کلاب هاوس

ابراهیمی‌نژاد با اشاره به تغییرات شبکه‌ های اجتماعی بیان کرد: بعد از توسعه اینستاگرام، یوتوب، فیس‌بوک و توییتر سعی کردند خود را بروز کنند. مثلا فیس‌ بوک قابلیت اجرای برنامه زنده را فعال کرد. قابلیتی که توییتر اخیرا آن را فعال کرده است. بنابراین پلتفرم‌ها از یک امکان ساده دوست‌یابی و تشکیل شبکه‌های کوچک به این سمت و سو رفته‌اند که کاربران بتوانند قالب‌های خاص را با هم به اشتراک بگذارند. مثل قالب صوتی کلاب‌ هاوس که به تازگی نسخه اندروید آن نیز منتشر شده که قالب اصلی به اشتراک‌ گذاری محتوا در این چت روم صوتی است. مدیر دفتر مطالعات تنظیم‌گری ساترا با استناد به چند پژوهش که در سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر اتفاق افتاد، از زمینه‌های فراگیرشدن کلاب هوس سخن گفت و بیان کرد: بر اساس تحقیقی در مورد ترندهای صنایع رسانه‌ای آنلاین، غیر از برنامه‌ زنده (live)، پلتفرمی که علی‌رغم تصور ما زیاد استفاده می‌شود، پادکست‌ها هستند و لزوم دارد که نکات مثبت و منفی کلاب هاوس بررسی شود.

گویی نمودار استفاده از پادکست در کشورها طی سال‌های اخیر به‌شدت صعودی بوده است. بسیاری بر این عقیده‌ اند که بسیاری از شرکت‌های سرمایه‌ گذاری به فکر تبلیغات در فضای پادکستی هستند. این اتفاق را می‌توان به عنوان یکی از زمینه‌ها یا نشانه‌های توسعه پلتفرمی مثل کلاب‌هاوس در نظر گرفت. ابراهیمی‌نژاد تأکید کرد: همه پلتفرم‌ های جدید به نوعی در حال تلاش برای ایجاد فضای ارتباط همزمان و بی‌واسطه هستند. هرچه اینترنت توسعه پیدا می‌کند، ما به سمت واقعیت مجازی حرکت می‌کنیم و کاربران حس در لحظه بودن و شرایط بیشتری از ارتباط بی واسطه را تجربه می‌کنند. این موضوع در کلاب‌هوس به صورت برجسته‌تری تبلور پیدا کرده است.  سازندگان کلاب‌ هاوس تلاش زیادی برای شکل‌ گیری یک ارتباط بی‌واسطه خرج کردند. آنها امکان‌هایی را فعال کردند که مخاطب حس در لحظه بودن بیشتری نسبت به فضاهای دیگر را ممکن کنند. مثلا یکی از قوانین کلاب‌هاوس ممنوع بودن ضبط کردن اتاق‌ های گفت‌ و گو است. این موضوع باعث می‌شود که تجربه همزمان، بی‌واسطه و در لحظه به کاربر منتقل شود. زیرا کاربر احساس می‌کند که اگر در این اتاق گفت‌وگو شرکت نکند، آن را از دست خواهد داد. اخبار فناوری را در هفتگ دنبال کنید

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مجله آنلاین هفتگ | مجله اینترنتی سینما و سریال 7TAG در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید